Blomstrende vår

Blomstrende vår

mandag 14. oktober 2013

Gode stunder til minneboksen.

Mens Norge sakte, men sikkert våknet til i dag morges, så småsov jeg i en taxi på vei mot hovedstaden. Denne gang har jeg reist alene for min kvartalsmessige etterkontroll, så mannen må takle ikke bare to små, men alle tre barna alene i noen dager. 
Om jeg fysisk er alene her inne, så er de alle med meg i tanker og hjerte, og det blir manifestet i smykkene som henger om halsen min. Rundt et løvetannfrø fanget i glass svirrer fem flotte sommerfugler.

Den siste uken har jeg laget minner. 
Gode minner. 
Ikke bare sammen med Gull, men med mange flotte mennesker som jeg er så heldig å kjenne:)

Solen skinte på de vakre sølvsommerfuglene som fløy over den blekrosa himmelen. I dag skulle ikke bare fuglene fly, men også eieren selv. Først måtte vi bare ta litt buss, tog, bil og etter flyturen ventet en times lang taxitur inn til byen. En lang og spennende dag:)
På Notodden fikk vi se kongen, men han imponerte egentlig ikke. Han hadde jo ingen krone på! Da var prinsessen på den engelske pengeseddelen myyyye vakrere! Og en modell av henne ventet der i fremtiden..
Om morgenen satt vi ved vinduet på gatekafeen og spiste frokosten vår, en appelsinjuice med smuler og en uten. Utenfor kjørte bilene forbi og altfor mange kjørte når de bare skulle gjøre seg klar til å kjøre. Her er ei jente som kan sine trafikkregler ;)
Som så altfor mange andre mennesker, så tok også vi turen innom billigbutikken Primark. Der ble posen fylt opp med sokker, truser, pysjer, strømpebukser, smågaver og klær til liten og stor. Gull handlet sine egne ting, med egne penger og fikk en egen liten pose. Jammen bra vi var mange som bar da kusinen gikk amok! Thihi.. ;)
Har du vært der, så skjønner du vel hvorfor jeg tok et bilde.
Victoria's Secret på New Bond St er absolutt verdt et besøk, men det beste er å forlate stedet med en stor papirpose med lekkert nytt undertøy. Da snakker vi lykke i en glanset papirpose!
"Jeg synes det er skikkelig kjedelig å gå i lekebutikker, men her er det jo helt fantastisk gøy!" -sitat fra tanten, da vi surret rundt på Hamley's. Noen ganger så er det nesten like gøy å bare kikke:) 

Det beste med å reise til andre steder er å spise god mat. Denne gangen har vi spist middag på mange favoritter; Masala zone på Covent Garden med taket fullt av indiske marionettedukker,
spist deilig hvit pizza laget av tyver på Pizza ekspress
og tidenes lengste pølse servert i en baguette-pølsebrød på Wetherspoons. 

Svanene svømte rolig forbi, hengepilen sveipet grenene sine i det stille vannet som var dekket av fargerikt løv og langs kanalens bredde stod store stolte steinhus fra en annen tid. Vi var på vei mot et velkjent marked, på en ny måte. Etter at en boks med jordbær var fortært kom vi litt småfrosne inn på kafeen for en varm drikke. 
Gull tegnet og drakk, drakk og tegnet, mens Mammaen skravlet og skravlet med en god engelsk venn. Mye har skjedd, men kjemien var der fra første klem. Så godt å se hverandre og bruke god tid i sammen. Og hadde det ikke vært for all den varme sjokoladen, så hadde vi heller ikke fått så god oversikt over toalettene i Camden.

Hva vil du gjøre i London da? 
Jeg vil kjøre buss! Helt oppe og helt framme!
Det ble mange bussturer. Når man ikke trenger å forte seg, så er det bare helt fantastisk å sitte foran i en buss, se ut over en by der en har vært så mange ganger før og få se den på en helt ny måte. Gjennom øynene, tankene og utropene til en femåring.
Hva mer vil du gjøre da?
Jeg vil kjøre det store pariserhjulet!
Vet du, på engelsk så heter det Ferriswheel.
Ja, Mamma, men vi kan vel kalle det for et pariserhjul vel..?!
Høyt der oppe så vi utover en stor stor by. Litt har vi oppdaget i sammen, litt mer tar vi neste gang :)

Vi var så heldige å treffe gode venner. Venner som bare kaster seg rundt og kommer med et stort smil.
Venner som vi delte mange tanker, ord og bilder med, mens vi tuslet rundt og betraktet verden rundt oss.
Venner som vi kunne gi en stor kos til om morgenen.
Venner som passet på, vi gledet oss sammen med og lagde flotte minner med.
Gode venner som vi kunne tøyse med, har fått ubetalelige minner sammen med som vi kan le godt av senere og som vi reiste sammen med.
Takk for en fin tur!

Etter en sen sen kveld var det opp og hopp en tidlig lørdagmorgen for å komme seg hjem til et bursdagsselskap. Et bursdagsselskap for ei jente på fem år, i vakker blondekjole og nydelig hårpynt. Skoene var nye rødglitrende med spenne og hun så ut som en ordentlig brud. 
Etter litt kaker og pakker sprang hun rundt og danset som en ekte ballerina :)
Showet fortsatte helt til neste dag..


Alle tre jentene med fine jakker, nye ballerinaskjørt og blomster i håret, klar for et teaterstykke fullt av bæsj, tiss og promp.
Om det var ille å se kua gjøre fra seg, så gjorde det mest inntrykk når fluene tok frem skje og spiste gladelig av bæsjen som lå rundt omkring på scenen. 

En uke full av aktiviteter, busskjøring, shopping, titting, taxistress, bursdagspresanger, kakespising, ballettshow, klirrende penger og varme kort, bæsjing over en lav sko og så til slutt litt real kveldskos.

Mens mannen la to sprudlende glade ballerinaer, dro mammaen på bjørnejakt med minstemann. Mens vi flykter tilbake gjennom gresset og tilslutt ender under dyna fast bestemt på at det ikke blir noe mer jakt, ja i akkurat sånne gode stunder triller tårene. Håret til minstemann blir vått og gulpekluten fylles med snørr, guri så godt det er å være mamma til akkurat disse gode små!

Og med den tanken gyver jeg løs på ukens tøffeste dager alene her i Oslo, med prøver, sprøyter og uvante ting. Jeg skal gjøre alt i min makt, for å kunne skape gode minner også i fremtiden. Tiden langt, langt der fremme.

3 kommentarer:

  1. har lyst å gi deg en lang og god klem!! du er så god, så sterk og så fantastisk!! Tenker på deg! -GE

    SvarSlett
  2. Du skriver så vakkert.
    Nå har jeg fulgt bloggen din 3/4 år, og blitt rørt til tårer, kjent på den viktige ettertenksomheten og blitt inspirert.
    Føler liksom at jeg kjenner deg litt selv om jeg egentlig ikke gjør det. Derfor er det ekstra rart når du er her i Osloområdet, bare noen minutters kjøretur fra der hvor jeg bor. Håper så inderlig at du får gode beskjed på Radium denne uken.

    Gud velsigne deg, Dagrunn.

    Klem fra Hanne

    SvarSlett
  3. Lykke til! Må Far fylle deg med sin fred! Jeg ber!
    Gud velsigne deg!
    Janne

    SvarSlett