Blomstrende vår

Blomstrende vår

onsdag 31. juli 2013

Olsokfeiring -litt på etterskudd..

Min Mormor og Morfar feiret alltid Olsok med hjemmelaget rømmegrøt. Dette er en tradisjon som jeg synes er veldig fin og som jeg ønsker at våre barn skal vokse opp med. Da får de lært litt om hvorfor Olsok har en så stor betydning for Norge at det har egen flaggdag, og også at rømmegrøt var festmat i gamle dager:)

På en gammel plankebit fra Molde-fjæra står en samling telysstaker, med våre eneste hageroser i bakgrunnen. Vasene er hvit opalin som jeg fikk for ingenting på en bruktbutikk -lykke!

 Som seg hør og bør var det flatbrød og spekemat som tilbehør:)

 Årets hjemmelagede jordbærsaft ble åpnet for denne anledningen, og den var perfekt! (But of course.. It was I that made it..!) 
 Etter en halvtimes vanlig kaotisk middagspising endte med at Pusen aldeles IKKE ville få dette svineri på tunga si (når skal vi som foreldre lære at hun HATER grøt..?!) og derfor spiste hun flatbrød med skinke. Gull var superfornøyd med at hun liker skinke igjen og lot derfor den kalde og halvspiste grøtporsjonen være igjen, og selvsagt en siste liten skvett i glasset (Jeg sparer den til kveldsen..!) Vi voksne spiste opp, noe som desverre gjorde at magen ble fullstendig full av grøt og liten lyst til å rydde kjøkken, leke med barn eller mate minstemann med middag. Men vi gjorde det likevel.. Kanskje derfor jeg nå skal flate max ut på sofaen og vente til det er tid for å legge seg..

Hvis jeg klarer å huske dette resultatet til neste år, så blir det kanskje en rømmegrøt/brødmat variant til hyllest for han Olav på Stiklestad:)

1 kommentar:

  1. Så koSelig å lese bloggen din. Du har så fine innlegg og masse fine bilder. Så godt å høre at det går bedre med deg og ønsker deg fortsatt god bedring!

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett