Blomstrende vår

Blomstrende vår

søndag 17. juli 2011

Hagearbeid ala 1880...

Neste gang gressklipperen eller noen annet viktig redskap går i stykker, så skal jeg bruke tid på å finne en midlertidig erstatning og ikke bare se på at gresset gror. For typp seks uker siden så gikk gressklipper nummer to i stykker og mannen bestemte seg for at han skulle lære seg å mekke på gressklipper nummer en. Gressklipper nummer en skulle egentlig bare være hos oss den første dagen vi bodde her, men den ble kjørt på en steinknabb og sluttet å fungere. Derfor ble det kjøpt en spjunke ny klipper til de vi lånte den av, mens den ødelagte ble satt på låven. Gressklipper nummer to lånte vi av noen andre og den har virkelig gjort jobben sin, helt til en dag da håndtaket knakk og den ble også satt på låven. Så der stod vi med to ødelagte gressklippere på låven, mens vi ventet på deler fra USA og gresset grodde. Og grodde. Da vi kom hjem fra ferie hadde delen kommet i posten, ripsbuskene og epletrær var forsvunnet og vi skjønte at nå nyttet det ikke å vente lenger. Mannen googlet til seg informasjon om gressklippermekking og gikk på med godt mot! Etter å ha møtt på eks antall uforutsette problemer var lykken stor da han dro i snora og "BRRRROM!!!" :) Så med lånt ljå var det bare å sette igang for meg med skikkelig gammaldags sommerarbeid. Nå har det seg slik at plenen vår ikke bare består av grass. Jeg har slått løvetann (ikke en bombe her på Rjukan...), prestekrager, blåklokker, syre, vassarve, ryllik, brennenesle, gress, bringebærskudd (!) og noen uvekster som rakk meg til livet... Så var det å sette i gang gressklipperen og den skal jeg love fikk jobbe fra seg. To forskjellige klippehøyder og på kryss og tvers og frem og tilbake. Takk og pris så trekker den seg selv, hvis ikke så hadde jeg kollapsa utpå plenen. Idag er det en helt annen plen der ute i høljregnet og jeg kan igjen skimte mine vekster med lite rips og ett eple. En dag, en vakker dag, så skal det høstes i bøtter og spann..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar